Híreink

Gondoltatok a taxirendeletről

2014-01-28 10:02
-A +A
Szabó György a Jobbik fővárosi képviselőjének reagálása egy Facebook bejegyzésre, mely a taxirendelet kapcsán érkezett hozzá.

2014 a választások éve, így a DK közleménye nem más, mint az országot és a fővárost tönkretevők kétségbeesett kísérlete a gyorsan felejtők bizalmának ismételt megszerzésére.

Arató Gergely a rendelet elolvasásával, és annak gyakorlati alkalmazásával sem bíbelődött, azaz csak a városi legendák alapján írt közleményt, miközben korábbi pártja hagyta eszkalálódni és romlásba dönteni a taxis piac két meghatározó pillérét. Ugyanis a szándékosan liberalizált piacnak csak a folyton szaporodó fuvarszervező társaságok lettek a haszonélvezői, míg az utasok és maguk a szolgáltatást végzők, azaz a tényleges taxis vállalkozók egymás ellenségeivé váltak.

Most pedig olvassuk, hogy miről írt.

1.       „A drasztikusan megemelt viteldíjak visszaszorították a keresletet.” A viteldíjakat utoljára a 2000-es évben szabályozták, miközben az üzemanyag árak hónapról-hónapra emelkedtek, így 2011-re fényévnyi távolságra kerültek a kiindulási ártól. Az üzemanyagon túl minden szolgáltatás ára emelkedett, így a javítás, az alkatrészárak többszörösére emelkedtek, és maga az új gépkocsi beszerzési ára is nagyjából a duplájára nőtt. Ezért az esetek meghatározó többségében túlszámlázással teljesültek a fuvarok, azaz a meghirdetett szolgáltatási ár csak a matricákon és a reklámokban volt igaz. Kérem, hogy emlékezzünk közösen a hazai és nemzetközi médiában megjelentekre, a rendszeres megkárosításokra. Ugyanakkor a „tisztességes” szolgáltatást végzők tönkrementek, vagy hitelt vettek fel, azaz az egyre hosszabb napi munkaidő mellett is veszteséget termeltek. A rendeletalkotás során minden tárgyalófél, és az érdekképviseletek egyként követelték a szolgáltatás díjának emelését, és a hatóságilag rögzített fix tarifa meghatározását.

2.       „Taxik fóliázása.” Az „egy szobás egy telefonos” fuvarszervező irodák túlsúlyának megváltoztatására került alkalmazásra az egyszínű taxi gépkocsi, ami a leintéses fuvarvállalás alapja. Ugyanis tényszerűen 2013. szeptember elsejéig az utcai fuvarvállalás ismeretlenné vált a fővárosban, ami a piactorzulás egyik fő oka. A kettő éves rendelet-előkészítési szakaszban a taxis szakma képviselői számtalan színkombinációt fogalmaztak meg, de bármelyik elfogadása ismételt torzítást eredményezett volna. Gondoljunk a kiválasztott alapszínnel nem rendelkezőkre, amikor is fekete alapon sárga ajtó kiválasztása esetén minden nem fekete autót előbb feketére kellett volna változtatni és sárgára. Így került meghatározásra a sárga szín, ami elfogadása és egyre sűrűbb megjelenése osztatlan elfogadottságot nyert az utazóközönség körében.

3.       A fóliázás. A rendelet elfogadását követően a hazai gépkocsigyártók és forgalmazók azonnal megkeresték a piacot, hogy az elfogadott sárga színkódú gépkocsikat bármilyen darabszámmal legyártják, erre azonban igény nem jelentkezett. A taxisok az eladhatóság érdekében választották a fóliázást, ami így határozottan teret nyert.

4.       „Túlbonyolított gumiparagrafusok” A tényleges szolgáltatást végző taxisok egyértelmű rendeletet, és napi szintű ellenőrzést követeltek a tárgyalások során, ami részükről a tisztességes, megbízható, magas színvonalú és kulturált szolgáltatás elérését célozta. Így a megszületett rendelet ezeknek a kritériumoknak kívánt megfelelni, ami az utazóközönség, a taxis vállalkozások és a fővárosnak is együttes érdeke volt.

5.       „Az új rendszer általános elégedetlenséget váltott ki a taxisok körében.” Ez az állítás többszörösen valótlan, mivel a tárgyalások eredményeként majd’ minden kérés maghallgatásra talált, így tényszerűen kölcsönösen elfogadott rendelet született. Az elégedetlenséget cáfolja, hogy a gépkocsik többsége már sárga, és jelenleg kicsivel több, mint 5 ezer, a jogszabályok alapján kiadott taxi-engedéllyel rendelkező szolgáltatás működik Budapesten. Mindezek alapján azt feltételezni, hogy „ez a fontos közszolgáltatás az összeomlás határára került”, nem más, mint hazugság.

6.       „Csendes címkiadás.” Az úgynevezett rádiós forgalmazásról szállóigévé vált humoreszk készült, amelyre a „Az NDK turmixgép, a leszedhető ajtajú” emlékeztet. Nos, ez a csevegő rendszer már régen elavult, és itt volt az ideje, hogy korszerűsödjön. A mobiltelefonok, a navigációs eszközök és tabletek idejében így is lemaradásban volt a szakma, ugyanakkor az éppen utazó pedig nem kíváncsi a folyamatos, nem mindig szórakoztató beszélgetésekre. A csendes címkiadásnak vannak jó, és vannak kevésbé megfelelő változatai, és hogy ezeknek mi közük van a pártokhoz, azt Arató Gergelytől kell megkérdezni. Szerintem ugyanis nehéz pártokhoz kötni egy szabadon kiválasztott és megvásárolt terméket, miközben minden gazdasági félnek a használhatóság és a bevétel a fontos. A gyakorlat alapján azt is szükséges rögzíteni, hogy menet közben, illetve fuvar közben nem a címkiadóval kell bíbelődni, arra ott vannak a drosztok, mint ahogy a törvény szerint a mobil telefon használat is csak kihangosítva engedélyezett vezetés közben. Azt is érdemes itt kijelenteni, hogy a csendes címkiadással jelentősen csökkentek az úgynevezett (guruló) üresjáratok, ami a város levegője, és a gépkocsi kedvezőbb üzemeltetése tekintetében fontos.

7.      Az elmúlt heti, létszámában töredékes tüntetésről is szólni kell, ami a DK közleményének is az alapja volt. A szervezők hamar elértek problémafelvetéseikkel, akik panaszaikat egy óra múlva személyesen mondhatták el nekem. Ebben többek között szó volt a csendes címkiadásról, valamint az évek óta visszatérő létszám-maximalizálásról a fővárosban. 

Korábban a Fővárosi Önkormányzat rendeletileg szabályozta volna a kiadott taxiengedélyek számát, ezt azonban az Alkotmánybíróság alkotmányellenesnek ítélte, így a városvezetés a mostani rendeletalkotáskor nem is foglalkozott ezzel. A taxisok kérésében ugyanakkor ismételten az 5 ezres plafonszám szerepelt. Csak elgondolkodom, hogy a DK bekerülve a soron következő városvezetésbe vajon milyen alapon akarná elérni a létszámplafont, és milyen indokkal zárna ki egyéni vállalkozókat a piacról? Ezért még a gondolattal sem érdemes foglalkozni, így én sem folytatom tovább.

A további kéréseik pedig nagyjából úgy foglalhatók össze, hogy a főváros rendeletileg avatkozzon bele két piaci fél közötti megállapodásos szerződésébe, mert az az egyik fél számára nem előnyös. Ez maga a képtelenség.

Fővárosi képviselőként, ezen belül is a taxis helyzet megoldásáért kezdeményeztem, tettem, javaslatokat fogalmaztam meg, aminek a célja a rendezettség mielőbbi megvalósulása volt. A rendelet idén ősszel ismét felülvizsgálatra kerül, amelynél ismét javaslatokat fogok megfogalmazni, amelyekben az első az utas érdeke lesz, majd azt követően a tényleges szolgáltatást végzők, és nem utolsó sorban a főváros érdekeinek a képviselete lesz.

Szabó György a Jobbik fővárosi képviselője

Kapcsolódó cikkek


A Jobbik fővárosi frakciója a mai közgyűlésre is több előterjesztést, módosító javaslatot nyújtott be.
A taxisok szerint a főváros ezen döntésével a taxi-szolgáltatás 13 éves rendezetlen, szabályozatlan örökségét számolta
Súlyos, elfogadhatatlan és tűrhetetlen magatartást tanúsított az a taxis, aki olyan brutális módon bántalmazott két szem

Ajánlott cikkek

Ismét elmarasztalta a bíróság a Habony-művek egyik zászlós hajóját!
Újabb településen bontott zászlót a legerősebb ellenzéki párt!

Eseménynaptár

h
k
sze
cs
p
szo
v
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
2017 november