Híreink

Oktatáspolitikai kívánalom: kiszámíthatóság, nyugalom, célszerűség

2016-06-07 20:37
-A +A

A Valódi Nemzeti Konzultáció előkészítése keretében egy újabb XVIII. kerületi iskolát kerresett fel Makai Tibor önkormányzati képviselő (Jobbik) és Hartaházi Miklós a Jobbik helyi elnöke.

Igen, sajnos ismét csak így tudunk megjelölni egy közintézményt, mert névtelenséget kértek és mi ezt tiszteletben tartjuk. De tartjuk azt a határozott álláspontunkat is, hogy a Jobbik kormányra kerülésével a sok fontos feladat között lesz ezen megalázó, méltatlan viszonyok megszüntetése. Micsoda dolog az, hogy a mindennapok gyakorlatában működő szakembereknek egzisztenciális, vagy intézményi hátrányokkal kell számolnia, amennyiben szakmai véleményüket nyíltan vállalják. Különösen bántó ez így, hogy a jelzett iskola vezetőivel kifejezetten érdekes, mondhatnánk, élvezetes szakmai beszélgetés részesei lehettünk. Az oktatás állapotának, körülményeinek gondjait más iskolák szakembereihez hasonlóan jellemezték. Ez is jelzi, hogy nem néhány elégedetlenkedő festi le elkeserítően a helyzetet, hanem helytől, intézménytől, személytől függetlenül általános a kritika. Éppen ezért csak jelzésszerűen e beszélgetés témái:

KLIK – pénzügyi problémák, késedelmes ellátmányok, nehézkes eszközbeszerzés, helyettesítési és túlóra kifizetések elmaradása, helyi döntési lehetőségek szinte teljes megszüntetése.

Tanárokat illetően: adminisztrációs túlterhelés amit még súlyosbít a portfólió összeállításának iszonyú munkája és esetenként megalázó következménye. A túlterheltség motiválatlansághoz, kifáradáshoz, betegségekhez vezet. A sok helyettesítés oka például a fizika és kémia tanárok hiánya és a nyugdíjaskorúak továbbfoglalkoztatásának megoldatlansága. Nem szabadna figyelmen kívül hagyni, hogy a pedagógusok minőségi munkája sorsdöntő egy nemzet életében, de Ők is családos emberek, akiket ugyanúgy érint minden társadalmi, gazdasági, politikai jó, vagy rossz változás.

A diákok túlterhelése: nem a tananyag mennyiségével van baj, hanem annak felépítésével, a tantárgyak egymáshoz való viszonyával, kapcsolódásával. Hiány mutatkozik a szaktantermek területén, pedig ezekben lehetne szemléletesen, élvezetesen átadni a tudást. Felmerült a szülők felelőssége is. Sokakban gyökeret vert az a meggyőződés, hogy a gyermek tanulmányi előmeneteléért, neveltségéért csak az iskola felelős. Kétségtelen, meghatározó szerepe van, de legalább ekkora felelősség hárul a családi háttérre is. Hogy csak egy szélsőséges példát említsünk, nem biztos, hogy az iskolának kell megtanítani a gyermeket arra, hogy köszönni illik, ha találkozunk egy ismerőssel, vagy ha belépünk valahová. Ez valóban triviális példa, de sajnos már ilyen szinten jelentkeznek a problémák. Nem beszélve arról, hogy sokan gyermekmegőrzőnek fogják fel az iskola szerepét. Előrelépés, javulás csak a család és az iskola közös erőfeszítésével érhető el.

Tankönyvek: sok a hibás tartalom, a tanmenethez nem illeszkedő összeállítás. A választhatóság hiánya is megoldandó, bizonyos határokon belül.

Újabb fejlemény, hogy az állam átveszi teljes egészében az iskolák fenntartását és működtetését is. Szakember beszélgetőtársaink véleménye szerint az egy kézben való tartás valóban előnyös, de Ők szívesebben bíznák ezt az önkormányzatokra, amelyek a mostani körülmények között is sok segítséget nyújtanak, annak ellenére, hogy ez nem kötelező feladatuk. (Megjegyzendő, hogy a teljes államosítással ez a segítség is veszélybe kerülhet, ugyanis az átvétel költségeit, mintegy 50 milliárd Ft-t, az önkormányzatoktól tervezi elvonni a kormány).

Az oktatási közállapot általános és speciális összetevőit ennél sokkal részletesebben kitárgyaltuk vendéglátóinkkal amit itt ismertetni, terjedelmi okok miatt, nem lehet. Ám az értékes véleményeket a Valódi Nemzeti Konzultáció megvalósításakor messzemenően hasznosítjuk. Beszélgetésünk végén feltettük azt a kérdést, hogy mi lenne az a három legfőbb kívánalom, amit szükségesnek tartanak az oktatás jelenlegi helyzetének javítása érdekében? Szinte egyhangúlag, kapásból jött a frappáns válasz: kiszámíthatóság, nyugalom, célszerűség. E három egyszerű fogalom bonyolult összefüggéseket takar, de azt kívánjuk és akarjuk, hogy így legyen! Nem elfelejtve, hogy az igazgatás, kormányzás mellett az iskolák minőségét a tanárok határozzák meg döntően.

Jobbik XVIII. kerületi szervezete

Ajánlott cikkek

Jogállamban a jog, Magyarországon Orbán oligarchái számítanak.

Eseménynaptár

h
k
sze
cs
p
szo
v
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
 
2017 november